Přeskočit na hlavní obsah

React JS: Jak začít?

V předchozím příspěvku jsem se věnoval drobnému porovnání React a Angular 2. Nyní se pojďme podívat na to, jak začít....

Mnoho nových termínů a technologií

Před tím, než se pustíte do vývoje webové aplikace pomocí Reactu, dostane se Vám do ruky nepřeberné množství technologíí, které s tímto vývojem souvisí.
Jak už jsem zmiňoval, tak i přesto, že Angular 2 nabízí možnost "all in one", tak ani tam se nevyhnete tomu, že se budete muset naučit pracovat s několika novými "pojmy".
Myslím si, že právě to, že postavit funkční dev stack je vcelku alchymie, dochází k tomu, že mnoho lidí skončí dřív, než vůbec začne.
K tomu, jak správně začít se dozvíte z tohoto článku.

React DEV stack

Tento DEV stack vychází z mého vlastního návrhu. Inspiraci jsem čerpal jak z diskuzních fór typu stackoverflow.com, tak i z různých blogů na toto téma. Pojďme to tedy vzít postupně....

https://www.npmjs.com/

I když je React možné provozovat tak, že do index.html vložíte odkaz na js soubory Reactu, tak počítejte s tím, že tento způsob je dobrý maximálně na prototypování, tedy na vyzkoušení si, jak vlastně psát v Reactu komponenty.
V budoucnu se dostanete do fáze, kdy budete potřebovat řešit i jiné knihovny, verzování, spouštění skriptů, apod. K tomuto účelu slouží právě NPM, což není nic jiného, než package manager pro javascript.
Pomocí NPM si nalinkujete vše, co Vaše aplikace bude potřebovat. Ať už je to bootstrap, jQuery či knihovny typu Redux, apod.
NPM se definuje pomocí souboru package.json. V něm definujete jak dané knihovny, tak i samotné skripty, které chcete spouštět. Poté již stačí jen v daném adresáři napsat: "npm install" a všechny Vaše knihovny se automaticky stáhnou a nainstalují do adresáře node_modules.
Spouštění skriptů se provádí pomocí "npm run xxx". Kde za xxx dosadíte název z package.json.

Webpack

Bohužel pouze s NPM si nevystačíte. Sice už víte jak správně přidávat nové knihovny, ale stále před Vámi bude problém ohledně toho, jak správně aplikaci sestavit, jak spustit debug, jak vytvořit produkční build, apod. K tomuto účelu slouží právě Webpack. 
Existují i varianty typu Gulp či Grunt, nicméně věřte, že právě Webpack všechny tyto alternativy překonává.
Důvodem proč, je to, že pokud budete ignorovat Webpack a půjdete cestou třeba Gulpu, Vaše aplikace bude obsahovat šílený Gulp skript, kterým budete ovládat jednotlivé potřeby Vaší aplikace.
Webpack na to jde jinak. Pomocí modulů.
Napadá mě jedna hezká synergie: Gulp = Ant, Webpack = Maven :)

Typescript

Pokud čekáte, že se javascriptové aplikace píší v čistém javascriptu, musím Vás zklamat. Téměř nikdo to nedělá. Tedy alespoň ne ti, kteří to myslí skutečně vážně :)
Asi by se našlo hodně lidí, kteří by předchozí větu zpochybnili a jistě by měli pravdu. Mnoho lidí píše v javascriptu, ale ne v tom, který je aktuálně podporován většinou prohlížečů. Zkusím to trochu více rozvést....
Javascript spadá do specifikace ECMA Scriptu. ECMA Script není javascript a javascript není ECMAScript. ECMAScript je specifikace :)
V současné době je ve vývoji verze 7. I když je verze 6 už více jak rok stará, tak bohužel většina webových prohlížečů stále na 100% nepodporuje všechny její vlastnosti.
Jelikož rádi zkoušíme nové věci a rádi bychom využívali nové možnosti, které daný jazyk nabízí (a v případe specifikace ECMA Scriptu, to jsou skutečně zajímavé vlastnosti), tak hledáme způsob, jak je využít již teď.
Proto mnoho vývojářů začalo používat transformaci, kde aplikaci napíší ve specifikaci ECMA 6 a převedou ji do verze ECMA 5, se kterým si většina webových prohlížečů již poradí.
K tomuto účelu výborně slouží Babel
Touto cestou se vydal také React a většinu aplikací, které naleznete na github.com, jsou napsány právě pomocí Babelu.
Bohužel stále zde existuje jeden velký neduh a to je typovost. Psaní v ECMA 6 je sice výrazně lepší varianta, nicméně není to ideální volba.
Microsoft přišel s vlastní specifikací jazyka, který se jmenuje Typescript. Typescript je například výchozím jazykem pro Angular 2. Důvod, proč Google zvolil technologii Microsoftu je to, že i když je Typescript vlastní jazyk, je plně kompatibilní s ECMA specifikací.
Jinými slovy, to znamená, že v typescriptu můžete psát jako v javascriptu a on bude stále validní.
Výhoda Typescriptu je zejména v tom, že jde za hranice ECMA Scriptu 6. Nabízí totiž typovost, která Vám bude zaručovat lepší konzistenci celého projektu.
Jedinou nevýhodou, která je s Reactem spojena, je to, že React na začátku zvolil Babel a proto je většina ukázek práve s ECMA 6 a nikoli v Typescriptu. Nicméně není třeba se bát. Psát pomocí Typescriptu v Reactu je pohodlné a osobně jsem nenarazil na problém, který by neměl řešení. Pro představu, jak psát pomocí v Reactu Typescriptu je zde: React a Typescript
Doporučení na závěr: NIKDY NEPIŠTĚ ČISTÝM JAVASCRIPTEM. Pokud Vám Typescript z nějakého důvodu nevyhovuje, zvolte alespoň transformaci pomocí Babelu. Nicméně Typescript je nejlepší volba, kterou můžete nyní zvolit.

Redux

O reduxu jsem psal v minulém přispěvku. Hned po té, co ovládnete React, implementujte Redux. Důvody, proč zvolit Redux je jednoduchá. Budete mít stav své aplikace pod kontrolou.

React Router

Samotnými komponenty Reactu si v aplikaci skutečně nevystačíte. Pokud hledáte, jak správně routovat, existuje jasná volba. 
Možná Vás napadne myšlenka, proč není React Router součástí Reactu. Důvodem je to, že React Router slouží pro webové aplikace a samotný React neslouží jen pro psaní webů. Existuje zde totiž možnost, psát v Reactu i mobilní aplikace. K tomuto účelu slouží React Native. Proto je React Router jako vlastní knihovna a není jeho součástí. React Native je zajímavá alternativa, jak psát mobilní aplikace a v budoucnu o této technologii jistě něco napíši.


Redux Thunk

Pokud použijete Redux, tak se dostanete k jedné zásadní otázce. Tou je, jak se poprat s asynchronním zpracováním. Redux Thunk nedelá nic jiného, než to, že Vám v rámci akce umožňuje získat dispatch instanci, díky které, můžete vyvolat akci i uvnitř asynchronní metody.
To je na Reduxu a Reactu skvělé. Napadlo Vás někdy, že například Facebook umožňuje ukázat návrh bloku, do kterého se vykreslí komentáře, aniž by dané komentáře byly ze serveru již načteny?
Funguje to tak, že například řeknete, že chcete ze serveru stáhnout další položky. Reduceru pošlete informaci o změně a díky tomu se UI komponenta může začít měnit. Nicméně, vedle toho se ptáte serveru a čekáte na skutečnou změnu, která až Vám přijde, tak jí přepíšete v reduxu, pomocí stejného reduceru :)

Fetch

Poslední věcí, o které zde napíší je whatwg-fetch. Jak už jsem minule zmiňoval, tak React neobsahuje knihovnu na volání Vašeho REST (GraphQL) server API. K tomuto účelu můžete využít několik knihoven. Jedna je samozřejmě i přímo v jQuery. Osobně jsem na doporučení zvolil Fetch, což je knihovna doporučována snad všemi.
Fetch se snaží držet standardů a navíc její použití je velmi jednoduché.
V budoucnu se snad dočkáme i toho, že samotný ajax call půjde udělat přímo díky podpoře webových prohlížečů. Firefox a Chrome již dnes totiž podporují možnost window.fetch.

Závěr

Toto byl výčet těch nejdůležitějších technologií a knihoven, které při tvorbě webové aplikace Reactem lze využít. Osobně mám pár dalších technologií, které jsou již dost okrajové a mohou se měnit na základě požadavků na Vaší aplikaci. Tento výčet je ovšem základ, který bych použil vždy, když bych se dostal k vývoji webové aplikace Reactem.
Ještě bych rád zmínil jedno doporučení. Pokud začnete hledat knihovny, které by Vám pomohly při tvorbě aplikace, byl bych obezřetný, abyste svůj projekt příliš nezahltili knihovnami třetích stran, které jsou často tvořeny jednou osobou. Na každý problém totiž v NPM naleznete knihovnu, která by Vám mohla pomoci. Bohužel je problém v tom, že jich je příliš mnoho a některé mají jepičí život. Buďte skutečně opatrní a spíše se koukejte po tom, zda je daná knihovna skutečně využívána a například díky githubu bych si zkontroloval, zda je aktuální a někdo na ní pracuje.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak si v IT vydělat hodně peněz?

Na začátek by bylo dobré, abych objasnil samotný titulek, který může na někoho působit jako červený hadr. Článek nebude o obecných pravidlech, ale bude vyprávět můj vlastní příběh, na kterém vám zkusím ukázat, jak se dá docílit úspěchu, či alespoň správně nastartovat svojí vlastní kariéru v IT.

I když se z názvu článku dá dedukovat, že se vše bude točit kolem peněz, není tomu tak. Alespoň ze dvou třetin určitě ne. Ale to už předbíhám, pojďme to raději vzít hezky popořadě...

Kdybychom měli mluvit o roce 2017 jako o přelomové době, nejspíše to nebude pravda. I když pro někoho to může být rok plný úspěchů a štěstí v podobě narození zdravých dětí, svatby či první velké lásky, tak z pohledu lidstva se jedná o rok, který jen kopíruje předešlé a v oblasti technologií nás posouvá stejným tempem jako rok předtím.

Jsem naprosto přesvědčen o tom, že i když se současná doba tak nenazývá, tak prožíváme dobu, která jednou bude označena za revoluční, a to zejména díky vynálezu internetu, který je s…

Jak by se firmy neměly chovat k programátorům?

Každý, kdo pracuje v IT oboru, se jistě již setkal s různými „geniálními nápady“, od kterých si firma slibovala zlepšení produktivity či snížení nákladů. Ať už je to zavedení agilních principů, striktní kontrola práce či zavedení nové a skvělé metodiky, o které si „šéf“ přečetl včera na internetu. Jsou z toho skutečně tak nadšení i samotní vývojáři? A bude nový nápad fungovat?
K napsání tohoto článku mě navedly různé programátorské diskuze, kde si lidé stěžovali na firmu, kde pracují. Příklady, které zde uvedu, jsou z reálné praxe. Ať už jsem je zažil jako řadový programátor, či jako šéf týmu.
I když je poptávka po programátorech tak vysoká, že Vás headhunteři nahánějí i ve chvílích, kdy o to opravdu nestojíte, tak i přes to je mnoho lidí, kteří se bojí opustit svoje současné zaměstnání.
Čeho se nejčastěji bojíme? Je to samozřejmě nejistota, kterou si často omlouváme větami jako: „Tady mám své pohodlí, co když to jinde mít nebudu?“ nebo „I když mě to v práci štve a nebaví, tak mě ale…

Jak jsem technologicky postavil startup

Tento příběh pojednává o technologiích, nástrojích a vůbec o všem, co jsem potřeboval k tomu, abych byl schopen, postavit startup na zelené louce.

Každý správný příběh začíná stejně: "Jednou jsem...."

Kapitola první: Nápad
Jednou jsem se setkal s člověkem, který měl nápad na produkt, který se v průmyslu zatím nevyskytuje. I přes prvotní skepsi, kdy jsem si říkal: "Tohle už přeci dávno v průmyslu existuje, ne?", jsem došel ke zjištění, že nikoli.

Tím jsem se dostal ke svému prvnímu poučení. Průmysl je technologicky dost zabržděný. Osobně se domnívám, že těch důvodů, proč tomu tak je, je několik. Za prvé je to fakt, že většina lidí, kteří se pohybují v tomto odvětví jsou často konzervativní a za správné považují pouze léty osvědčené věci. Druhým důvodem je to, že jakákoli změna znamená riziko. Ať už z pohledu finanční ztráty tak i z pohledu stability výroby. No a třetím a nejzásadnějším důvodem je to, že ač zde máme spousty technologických vymožeností, narážíme na to,…